ENPS 3 - WSC 1

WSC 1
6½–1½
ENPS 3

Op aanraden van ENPS werden de auto's vlak achter de RAI geparkeerd. Volgens hen slechts 10 minuten lopen naar de Oranjekerk  (bij het Saphatipark). Dat bleken er echter iets meer te zijn, zeker voor onze oudere spelers. Volgens keer maar weer de tram proberen.

Vlak achter elkaar werd door onze tegenstanders aan de borden 5 en 6 de handdoek in de ring gegooid. Op beide borden waren er 23 zetten gespeeld en werd er gewonnen door een aanval die eigenlijk niet had mogen doorslaan.

Hier moet wit iets doen aan de aanval van Hakim op zijn koningsstelling, bijv. met het eenvoudige Kb1, waarna een gelijkwaardige positie overblijft. Er werd echter 19.g5? hxg5 20.Pxg5? gespeeld en na Pxd5 kon er niet met de dame teruggeslagen worden omdat Pg5 hangt 21.exd5 Dxa2 22.De3 Pa5 dreigt Pb3+ 23.Kd2 Pc4+0-1

Peter had een tegenstander die dit seizoen nog niet had verloren. Deze verdedigde zich met een egelstelling en een sigaret, bestaande uit een mengeling van tabak (veronderstel ik) + een blauw goedje dat hij daar overheen brokkelde en dat een penetrante geur verspreidde. Op het moment dat hij zich op de 4e rij waagde stond ik klaar om zijn stelling binnen te vallen en een pion te winnen. Hij reageerde daar niet optimaal op, waarna het snel bergaf met hem ging.

De eerste twee punten waren dus snel binnen, maar over de andere borden viel nog niet veel te zeggen. Op bord 1 en 4 konden onze spelers geen potten breken en werd heel snel remise overeen gekomen. Stand 3-1.

Wit had al een gouden kans gemist om de partij te beslissen, maar kon hier een vol stuk winnen door de druk op Pd7 op te voeren. Dat deed hij echter in de verkeerde volgorde: 25.Pxe5? Juist was 25.Tad1 Th7 26.Pxe5 Ke7 nu heeft André tijd om uit de penning te stappen en de toren aan te vallen 26.Pxd7 Kxd6 27.Pxb8 Kc7 28.a5 Kxb8 29.Txb6+ wit staat natuurlijk nog steeds erg goed, maar dit was het begin van het einde.
Op de 38e zet blunderde hij een stuk weg in gelijke stelling. 0-1

Er is hier al eens bericht over de eindspelkunsten van Harry. Ook nu had hij een opponent die niet wenste te profiteren van zijn fouten: 55.Ka6? elk ander veld op de 7e of 8e rij is voldoende voor remise Da4? na Dd5 kan zwart op a8 plaatsnemen en op z'n gemak de koning dichterbij laten komen 56.Kb6? en nog ziet wit het niet, Kb7 is noodzakelijk De8? en zwart ook niet: De4 57.Kb7 eindelijk komt hij weer in remise vaarwater. Na nog een reeks schaakjes hield zwart het voor gezien. ½–½

De stand was nu 4½-1½, 4 bordpunten waren al voldoende geweest voor het kampioenschap, dus kon er op de resterende borden verder gespeeld worden voor eigen eer en glorie.

In Hans z'n partij werd wit al gauw opgescheept met een geïsoleerde pion die uiteindelijk ook veroverd werd. Door de druk op zijn koningsstelling voelde wit zich gedwongen om een kwaliteit te offeren, maar omdat hij daarna niet kon verhinderen dat de dames werden geruild (ten koste van de pluspion) had zwart het voordeel van de kwaliteit zonder tegenkansen voor zijn opponent.

Hans begon toen alle pionnen op te eten die niet op de kleur van de resterende loper stonden en kon zelfs twee vrijpionnen creëren. Uiteindelijk werd wit dit teveel en gaf hij op de 55e zet op. Dat is 7 uit 7 voor Hans. Geweldig!
Beide spelers waren hier van mening dat Tf1 niet geslagen kon worden. Zwart speelde daarom 30... c5? terwijl hij  na Pxf1 31.Txf1 (31.Dh6? Pg3+ 32.Kh2 Pf5) Kh8 gewoon beter staat. Wim vervolgde met 31.Df2? Tf3 Pd5? en de stelling is weer in evenwicht. Even later komen we in de volgende stelling terecht.   Wit heeft een extra loper, maar zwart wordt gecompenseerd door zijn vrijpionnen. Hij moet echter eerst iets doen tegen de dreiging Dh6. 44... Dd8? h5 45.Dg5 Kh7 45.Dh6 Df8 46.Dxf8+ Dg7+ Kxf8 nu de dames van het bord zijn kan Tg1 weer vrij bewegen en heeft wit geen problemen meer met de vrijpionnen. Op de 51e zet gaf zwart op.

De uitslag is wat geflatteerd, maar de overwinning was daarom niet onterecht. WSC mag het weer eens proberen in de 1e klasse!

Peter Wijnand