WSC 1 - VAS 9

WSC 1
7½ - ½
VAS 9

Net als bij onze vorige tegenstander Caissa 12, zaten er bij dit team veel spelers die het laatste seizoen in de 4e klasse hadden doorgebracht (in VAS 10). En ook deze spelers hadden geen promotie weten te bewerkstelligen zodat ze er nu achter komen dat de 2e klasse toch wat te sterk is. Erg vreemd deze gang van zaken.
Ook opmerkelijk was dat dit team vrijwel geheel, op Scheepers na, uit jeugdspelers bestond. Waarschijnlijk waren er daarom ook een stuk of 5 begeleiders meegekomen.

Nadat een centrumafruil verkeerd afliep voor wit en hij slechts 2 pionnen terugkreeg voor een (waarschijnlijk) onbedoeld stukoffer, sneed Hans als een mes door de witte stelling. Op de 24e zet gaf hij mat.

Dave heeft tot nu toe nog weinig bereikt. Hij dreigt met Tb7 de b-pion te winnen, maar zijn tegenstander is aan zet en weet niets anders te verzinnen dan Tb8 waarna wit de e-pion kan inpikken. Er is echter een oplossing voor dat probleem:
Lh6 31.g3 ook op andere dekkingen als Ld2 of Lg3 volgt hetzelfde antwoord e5! 32.fxe5? Le3+.
Door deze truuk hoeft zwart zijn e-pion niet op te geven en blijft de stelling ongeveer gelijk. Na de tekstzet werd zwart langzaam weg getikt, ondermeer vanwege zijn zwakke b-pion. Op de 57e zet gaf hij op.

Wit heeft al vroeg een kwaliteit verloren, maar heeft wel druk op mijn koningstelling.
Ik heb nu op d7 laten inslaan om met Lxe4? te kunnen vervolgen. De partij ging verder met 23.Dd4! nu staat pion g7 gepend, Lh7 is dus verplicht, maar ik ben dan wel mijn positionele voordeel kwijt. Veel beter was Tcd8! waarna 23.Dxb7 niet kan vanwege Td1+ 24.Pg1 Dc5 en mat is onvermijdelijk. Ook 23.Dc7, om de zwarte dame van c5 af te houden, is niet voldoende, bijv. Dc1+ 24.Pg1 Lxe4 25.Lc4 anders volgt Df1 en Td2 Td2 26.Tg3 Dxc2 27.Lf1 Db1 enz.

Hakim wist te profiteren van de foutjes van zijn opponent en mocht na zijn 36e zet een welverdiende overwinning bijschrijven.

Dick staat agressief opgesteld op de koningsvleugel en dreigt met 31.f6 de zwarte stelling op te blazen. Er komt voor zwart daarom maar 1 zet in aanmerking, zelf f6 spelen. Haar stelling is dan goed te verdedigen, bijv. 31.Tg3 Ta4 32.Pxd6 een remisecombinatie die zwart kan weigeren met Txb4 of aannemen met Dxd6 33.Txg7+ Kxg7 34.Dg6+ Kh8 35.Dxh6+ Kg8 36.Dg6+ en remise. Er werd echter Ta7?? gespeeld en na 31.f6 was de partij over.

Op bord 6 speelde de zet f6 ook een belangrijke rol: was deze zet hier verplicht, in de volgende stelling had ze het beste achterwege kunnen blijven.

Wim bereikte deze stelling na zijn 12e zet Pe5. Het is duidelijk dat wit goed staat en dat zwart op de koningsvleugel moet rokeren, ondanks alle witte stukken die daar op gericht zijn. Zwart speelde echter f6?? en kon na 13.Dh5+ eigenlijk al opgeven.

Misschien ben ik de laatste die dat mag zeggen, maar als je van plan bent om een zet als f6 te spelen in zo’n stelling, moeten alle alarmbellen in je hoofd beginnen te rinkelen. Dat dit niet gebeurd is mogelijk te wijten aan een combinatie van jeugdige overmoed en onervarenheid.
Harry gaf remise in een stelling die hem nog genoeg mogelijkheden bood voor het volle punt. Het idee van een welverdiend gelijkspel is wellicht onweerstaanbaar voor onze remisekoning.

Wat is hiervan te zeggen? Zwart speelde op de 4e zet Dh4 in een schotse partij.
Lev Gutman heeft hierover een heel boek geschreven. Wit heeft het niet helemaal goed aangepakt, waardoor zwart nu alleen maar de dames hoeft te ruilen en op c6 slaan voor een pluspion, al is het een dubbele.

De volgende zet verzin je niet zou je zeggen, maar toch kwam ze op het bord: Lb4+?? 7.Pxb4. Op de 17e zet werd zwart mat gezet en kon André alsnog een interne partij spelen.

Peter Wijnand